onsdag 14. juni 2017

Takknemlige for internatet

Vi har snakket med Tadelech (16) og Misgana (19) som bor på jenteinternatet dette skoleåret. De er veldig takknemlige for at de får bo på internatet, slik at de nå har mulighet til å få oppfylt drømmen om å en dag komme inn på universitetet.


Tadelech er 16 år og student fra Bole-distriktet i Etiopia. Hun bor på jenteinternatet, og går andre året på den videregående skolen i Dilla. Da hun bodde hjemme, var det vanskelig for henne å lese og studere på kveldene fordi det var så mørkt i huset. De hadde ikke strøm.

Skolen hun gikk på hadde heller ikke et godt opplæringstilbud for hennes nivå. Tadelech sier at hun er veldig glad for at hun fikk plass på jenteinternatet og nå får ta videregående utdanning, slik at drømmen om å gå på universitetet kan bli oppfylt.

- Det løste alle problemene mine når det gjaldt skolegang, og nå kan jeg få muligheten til å studere medisin, sier hun.

Misgana er 19 år og kommer fra Gedeb-distriktet. Hun går siste året på den videregående skolen i Dilla, og bor også på jenteinternatet.

Hun forteller at hun var en av de beste i klassen der hun kommer fra, men hun hadde få skolebøker, og måtte hjelpe til mye i hjemmet, og dette hindret henne i å bli en god student.


- Jeg takker for dette prosjektet, fordi det har hjulpet meg til at jeg nå kan ta avsluttende eksamen og snart har fullført videregående skole. Nå er jeg sikker på at min drøm om å gå på universitetet vil bli en realitet, sier Misgana.



Dette skoleåret har det bodd 30 jenter på internatet, og de kommer fra forskjellige steder i Sør-Etiopia. Alle studentene håper å få gå videre på høgskole eller universitet når de er ferdige på den videregående skolen i Dilla. Av studieretninger er det medisinstudier, sykepleieutdanning, ingeniørstudier eller lærerutdanning som er målet for mange av dem.